Elbilen er den ultimative gadget – Men kan det betale sig?

Elbil

For bare 15 år siden, kunne de fleste ikke drømme om at skifte deres benzinbil ud med en, der kørte med en elmotor under hjelmen. Det må imidlertid siges at have ændret sig betragteligt. Bedre teknologi og insisterende innovation har betydet, at elbilerne nu er nogle af de hurtigste, lækreste, og til tider endda billigste, biler. Mange af de mere etablerede bilfabrikanter har sågar annonceret, at de i de kommende år også vil fabrikere op til flere elbiler, hvilket kun kan være godt for den forbruger, der stadig synes at det er for dyrt, eller der bare ikke er komme den rigtige bil på markedet.

Den ultimative gadget

Med det stadie de er i nu, er der dog ingen tvivl om, at elbilen er den ultimative gadget. Den opstår nemlig lige der, hvor biler og teknologi mødes. Kan du således godt lide begge, er der ingen tvivl om, at du vil nyde oplevelsen af hver dag at kunne sætte dig ind i sådan en bil. På trods af det, er det stadig langt størstedelen af biler på de danske veje, der kører på benzin, og det kan der faktisk være en enkel ganske god forklaring på. Hvor et land som Norge nemlig har gjort sit til at påvirke udviklingen gennem statslige incitamenter og el ladestandere alle vegne, er fortællingen en helt anden i Danmark.

Ladestandere og logistik

Særligt manglen på el ladestandere i de mere øde områder af Danmark synes at holde rigtig mange fra at erhverve sig en elbil. De er ganske enkelt bange for, at det ikke kan betale sig. Først og fremmest er elbilen, som nævnt, stadig det dyrere alternativ, om end det med al sandsynlighed bør ændre sig i de kommende år, når der kommer flere og flere elbiler fra der mere traditionelle bilfabrikanter på markedet. Ydermere gør frygten for den kortere rækkevidde og den besværlige logistik dog også sit. Grundet manglen på el ladestandere i nogle dele af landet, vil der være en del danskere, som ganske enkelt ikke kommer forbi en el ladestander på vej til arbejde, eller hvis tidsplan ganske enkelt ikke kan holde til den ekstra time, det tager at få tanket den op igen. Hvad angår logistikken har benzinbilen altså stadig en enorm fordel, og hvis ikke der er nogen, der satser lidt og får etableret nogle flere el ladestandere eller køber sig en elbil og laver et marked, bliver det til en ond cirkel, hvor der ikke bliver gjort noget ved problemet.

Det betryggende er dog, at der er mange, der står på spring for at gøre skiftet lettere. Der er for eksempel elektrikere, der er uddannede i at etablere el ladestandere, og som med garanti også gladelig gør det hos din lokale tankstation. Hvis du har lyst til at have den ultimative gadget i garagen, er det således bare med at få pungen op af lommen. Det ser nemlig kun ud til at blive billigere og nemmere.

Comments

Skriv et svar

Your email address will not be published. Name and email are required